Friday, January 16, 2009

Bubur Oh Bubur







Wah dengar mcm sedap je…nasi bubur…bubur lambuk ke?? Hehehe bukan, tapi bubur nasi untuk si adik. Sejak si adik dah masuk usia 6memasak bubur nasi. Sebelum ni adik makan nestum…tapi takkan la nak bg nestum lagikan…variasikan la makanan harian dia…alangkan kita pon rasa bosan kalau hari2 makan benda yg sama.
Bahan2 nak buat bubur nasi ni senang je…ikut lah citarasa ibu2 ye…selalunya aku letak carot, ubi kentang, daging, ikan bilis, broccoli, bayam hijau dan yg paling penting kena la ada beras utk memasak nasi.
Untuk kali ni aku guna bahan berikut:
Bahan A
Daging- aku goreng dgn sedikit minyak zaitun (olive oil), pastu aku kisar halus

Bahan B
Carot }
Kentang } kesemua bahan ni aku masak sekali dlm satu periuk
Beras }
Daun Sup }

Bila bahan B dah masak…tutup api …pastu sejuk kan..dah sejuk ambil blender…pastu kita blend la bahan B ni …jgn blend sampai halus sangat…agak. laa yee
Bila semua dah blend….masukkan dlm periuk pastu masukan daging yg di kisar tadi pastu kacau hingga sebati…kemudian simpan la nasi ni dlm tupperware mcm yg aku buat ni…bila dah sejuk simpan dlm tmpt sejuk beku yer….bila nak makan keluarkan dan panaskan dlm periuk….
Yg aku buat ni stok utk 4 hari …senangkan…

P/S: Jgn letak garam tau….biar bubur tu tawar tak per…lagi pon tak elok letak garam sbb tak elok utk baby..boleh rosakkan buah pinggang nnt.



Inilah hasilnya...senangkan ..hehee

2 comments:

juhasni said...

testing...welcome

juhasni said...
This comment has been removed by the author.

Sign My Guestbook