Wednesday, May 6, 2009

Bantal Busuk Ain Hilang

Semalam aku EL sbb bawa adik aku ke HKL sbb dia mengadu kat aku kaki dia bengkak balik...setahun yg lepas dah pernah jadi mcm ni...hampir 2 minggu kena tahan kat wad....sejak dr tu 3 bulan sekali mmg kena buat follow up check up ...dan ubat mmg kena ambil tiap2 bulan....memula dulu mmg suspect buah pinggang, tp bila buat test blood dan urine test...tak ada apa...
So semalam adik aku kena masuk wad sbb doc nak buat blood test lagi....
Masa ke hospital ni ain ikut aku...alya aku tinggal je kat babysitter....kalau berjln ain memang akan bawa bantal busuk dia....dan aku akan simpan bantal tu dlm beg sandang ain ...ntah mcm mana semalam ain minta nak pegang bantal busuk dia...masa nak naik lif pergi ke wad aku perasan lagi bantal busuk tu ada kat tangan dia...then bila hubby aku pergi ambil keta ....aku ngan ain dok la kat ruang menunggu tu....seingat aku masa ni aku tak perasan lak bantal busuk ain dah tak ada....ntah masa bila lak tercicir...aku sedar yg bantal busuk dia tak ada masa lepas makan....lebih kurang 1/2 jam keluar dari kawasan hospital....kitaorg masuk balik kawasan hospital ...pergi cari kat ruang menunggu tu dgn harapan dapat jumpa semula bantal busuk ain...tp hampa...aku sedih sangat...ain kejap2 tanya "mana busuk kakak?"...hancur luluh hati aku....aku cuba pujuk dia bgtau bantal busuk dia dah tercicir ...dan hilang kat hospital...memula dia mcm faham apa yg aku cakap....tp lama kelamaan dia tanya balik soalan yg sama...Ya Allah...menitis air mata aku...rasa bersalah yg amat sangat...sbb masa bantal busuk tu hilang ain bersama2 dgn aku...dan kalau aku tak lalai...bantal busuk ain takkan hilang atau kalau aku terperasan cepat yg bantal busuk ain dah hilang...maybe boleh jumpa semula kot ...ermmm i wish if i could turn back time.....ain sayang, maafkan mummy ye.

Balik ke rumah ...aku bg ain bantal lain sbg ganti bantal busuk dia yg hilang tu...aku pujuk2 dia...memula dia pegang elok la...pastu dia baling bantal tu...aku ambil bg semula kata dia then aku cakap....

Aku " bantal busuk ain hilang...ain pakai bantal ni ye.."
Ain "tak nak....nak busuk mummy...mana busuk kakak..."

Sayu suara ain, aku peluk ain, buatkan dia susu....masa dia minum susu aku bg bantal busuk ganti tu kat ain...hopefully dia akan pegang...nampak berkesan sikit laa...lepas minum susu dia lupa kejap pasal bantal busuk dia....dia leka main2 ngan adik dia.....

Petang adik aku call bgtau doc suruh dia balik....tak payah stay kat hospital.....malam sikit dlm kul 8 cam tu kitaorg keluar gi ambil adik aku kat HKL....aku pesan kat adik aku tengok le kat lobby kot2 ada nampak bantal busuk ain....aku story la kat dia yg bantal busuk ain tercicir...tapi hampa....kesian ain hilang bantal busuk kesayangannya...sejak lahir smpi sekarang ...smpi umur 2 tahun 4 bulan ain berulit ngan bantal busuk tuuu....ke mana saja dgn bantal busuk tu...dah mcm nyawa dia....tetiba sekelip mata bantal tu hilang...aku sendiri pon rasa sedih sangat2....

Dan malam tadi ...sekali lagi hati aku tersentuh...dlm kul 3 pagi ain terjaga dari tidur...aku ni pulak jenis yg boleh terasa tiap kali anak2 aku terjaga masa tidur...aku tengok ain bangun duduk sambil mata dia melilau cari sesuatu...tangan dia teraba2 atas tilam....then aku tanya

Aku " kakak cari apa"?
Ain " busuk kakak mana" sambil mata dia terkebil2 tengok aku dlm gelap....

Aku bangun tidur sebelah dia...pujuk dia elok2...aku bg bantal kecik lain sbg ganti ....ain langsung tak nangis...tapi raut wajah dia mmg nampak sedih sangat2...masa aku dok pujuk tu dia dia peluk sambil tengok muka aku dgn wajah yg sayu....hati ibu mana yg tak tersentuh ....ain macam resah gelisah je...tak boleh nak lena....tiba2 dia dengar bising2 org dok tengok bola kat mamak depan umah aku ni...

Aku " ish bisingkan ...org tengok bola ni..kakak nak tido la..kan"
ain angguk je sambil memandang sayu kat aku
Aku " kakak nak tengok bola"?...ain angguk jer
Aku " jom..kita dok kat depan yek..tengok bola ngan papa...kakak bawa bantal ni ..tido sebelah papa ok"...

Ain angguk pastu bangun dan ikut aku pi kat depan tv ....mujur la masa ni papa dok layan bola...kalau tak harus aku la yg teman kan ain tengok bola.....pastu aku sambung tido.....sedar2 jer dah 6 pagi...aku jengok kat luar...dua beranak tu dok lena tidur ....

Hati aku jadi sayu lagi bila aku renung wajah ain....
Ain...maafkan mummy.....

4 comments:

eMMa@iKKa said...

Hi Jue....Lama tak dgr khabar.I tak tahu yang u dah ada blog..nanti i letak link you..:)

Anak-anak you pun dah besar. Nasib baik Trisyia tak ku ajar ada bantal busuk..Kalau tak mau jadi kes mcm Ain nie.. Sedih lah..

mannira said...

la ni dah ok ke ju..tak de bantal busuk dia???hope lepas ni dia okla...

Anonymous said...

Kak Jue.. akhirnya jumpa jugak akak kat sini... hmm dah lam x tgk ain & alya.... dah makin beso.. hmm ain ader bantal busuk ya....

anna said...

alololo...syian ain ilang bantal busyuk
suh die peluk papa die jerla :p

Sign My Guestbook